Marttaliitto ry
Marttaliiton, S-ryhmän ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran
yhteistyössä toteuttama Ruokakalevala.fi-nettipalvelu ja sen keräämistä
tarinoista syntyvä Ruoka-Kalevala-kirja kokoavat yhteen suomalaisten
ruokamuistoja ja -kokemuksia.
Operaation tavoite on kerätä yhteen 100 000 suomalaisten ruokamuistoa
ja -kokemusta. S-ryhmä vastaa ruokamuistojen ja tarinoiden
keräämisestä: keräys tapahtuu tänään avattavan
Ruokakalevala.fi-nettipalvelun avulla. Ruokakalevala.fissä jokainen
käyttäjä voi jakaa omia ruokatarinoitaan ja nähdä muiden tarinoita.
Lisäksi palvelu kokoaa yhteen #ruokakalevala- ja
#suomiruoka-tunnisteella varustettuja kuvia, twiittejä ja postauksia.
- S-ryhmä on Suomen suurin ruokatoimija ja suomalaisten ihmisten
omistama kuluttajaosuuskunta. Yksi tehtävistämme on edistää avointa
ruokakeskustelua ja lisätä suomalaisen ruoan arvostusta. Siksi lähdemme
kokoamaan suomalaisen ruokakulttuurin tarinaa, linjaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
- Suomi sijaitsee idän ja lännen välissä, ja olemme erilaisten
ruokakulttuurien tiivistymä. Meillä on monipuolinen ja
ruokasuvaitsevainen kulttuuri. Ja siellä, missä on ruokaa, syntyy
muistoja. Haluamme kutsua suomalaiset saman pöydän ääreen jakamaan
ruokamuistonsa, summaa hankkeesta SOK:n osalta vetovastuussa oleva
kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.
SKS on kustantanut Elias Lönnrotin kokoamat Kalevalat, ensimmäisen
version vuonna 1835. SKS vastaa myös vuonna 2017 kirjana ilmestyvän
Ruoka-Kalevalan sisältötyöstä ja toimii sen kustantajana. Kalevalakin
kerättiin kansan parista kertomus kerrallaan ja nyt kerätään
ruokamuistoja tarina kerrallaan, nykyaikaista tekniikkaa hyödyntäen.
Ruoka-Kalevalan ilmestyttyä SKS tallentaa keräyksen annin arkistoonsa
tulevien tutkijapolvien käyttöön.
- Ruoka-Kalevala on tarina suomalaisista. Sen tavoite on synnyttää
tässä ajassa kokonaisvaltainen kuva siitä, mitä kaikkea suomalaiseen
ruokakulttuuriin kuuluu, toteaa SKS:n kustannusjohtaja Tero Norkola.
Marttaliitto hyödyntää omia kanaviaan ja aktiivista jäsenistöään ruokatarinoiden keräämisessä.
- Elämme sormi suomalaisen ruokakulttuurin valtimolla. On hienoa,
että nyt pystymme yhdessä kokoamaan yhtenäisen tarinan suomalaisten
ruokakokemuksista, sanoo Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä.
Ruokakalevala.fi:n konseptoinnista ja toteutuksesta vastaa luova
teknologiayritys Reaktor. Tulevina kuukausina palvelu tulee samaan uusia
ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia käyttäjien toiveiden ja käyttödatan
perusteella. Ruokakalevala.fi:n tavoitteena on löytää
suomalaisenruokakulttuurin moninaisuus tarinoiden kautta ja tehdä se
näkyväksi.
Ruokakalevala.fihin kerätään ruokatarinoita myös videomuodossa.
Toimittaja Kari Lumikero lähtee Video-Lönnrotina kiertämään Suomea ja
tallentamaan suomalaisten muistoja elävän kuvan keinoin.
Mitä on suomalainen ruokakulttuuri? Miten se on kehittynyt, miten se
elää ja muuttuu? Uudet perunat ja silli. Vihersmoothie. Ruisleipä.
Iskender. Karjalanpaisti. Sushi. Kirnupiimä. Välipalarahka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti