8.5.2017

Mihin aleksanterintortut ovat kadonneet?

En ole mikään suurempi leivosten ystävä, enhän. Ihan äkkiseltään leivosten tykkäyslistaltani tulevat mieleen sacher, kinuski,raparperimarenki, sitruunatahna, porkkana, mansikkamousse, millefeuille, eclair, käpy, peruna, pavlova, bienenstich, opera, hiekkahentunen ja crusell. Ei edes mennä muihin makeisiin konditoriatuotteisiin, joita en voi sietää lainkaan. Kuten erilaiset pumadapäällysteiset munkit, mehevät kanelipullat, kosteat kääretortut, mustikkaiset piirakat, donitsit ja muut. Huh.

Mutta ihan ylivoimainen ykkönen on aleksanterintorttu tai siis aleksanterinleivos. Vaan olettekos huomanneet, ettei niitä ihan joka paikasta enää saakaan?! Minä olen, sillä olen tehnyt aleksanterin kanssa jo ajat sitten sinunkaupat ja olemme paljonkin nauttineet yhteisitä hetkistämme, jotka valitettavasti ovat päättyneet siihen, ettei aleksanteria kerta toisenja jälkeen enää ole. Aleksantereita näkee harvemmin enää edes leipomoiden myyntitiskeissä, olen tästä kehityksestä erittäin huolestunut.

Siksipä ajattelin heittää ilmoille kyselyn, josko jollain olisi erityisen hyvä aleksanterintortun ohje? Pakko tunnustaa, etten ole ikinä aleksantereita valmistanut. Tiedän, google on keksitty ja netti on ohjeita pullollaan. Mutta jos joku oikein kunnolla kehuu minulle aleksanteriaan, olen siitä erityisen kiinnostunut. Voit joko laittaa ohjeen minulle sähköpostiin  tai voi sen jakaa ihan tähän kommenttilootaankin. Sinänsä homma on ihan vastavuoroinen, sillä olen varmaan aikojen saatossa jakanut blogissani satoja ohjeita!

Tänään sain onneksi Askondin aleksanterintorttua, ihan parhautta. Jos jonkun ohje päätyy edes lähelle yhtä hyvää tasoa, saatan jopa palkita reseptöörin jollain hienolla kirjalla. Mutta katsokaa nyt tuota surullista leivoslaatikkoa, siinä on enää ihan yksinäinen aleksanteri jäljellä. Kuinka surullista. Otin jo veitsen valmiiksi, että voin jakaa sen useammaksi päiväksi osiin.


3 kommenttia:

  1. Minä olen tykännyt Eeva Salosen Ruokatorstai-kirjan ohjeesta. En tosin ole varsinainen asiantuntija, Aleksanterit eivät ennen noita ole ollut mikään lempileivos. Mutta nuo ovat kyllä todella hyviä. http://sauvajyvanen.blogspot.fi/2012/02/aleksanterinleivokset.html

    VastaaPoista
  2. Olen myös aleksanterin ystävä ja tehnyt niitä monella ohjeella, monta kertaa. Tässä on minusta yksi parhaista:
    http://lammollatehtya.blogspot.fi/2015/04/my-dear-friend-aleksanteri.html
    Tuo mantelimassa on ehdoton, ja suosikkihilloni on omena. Pari tippaa limenmehua vielä kuorrutteeseen...

    VastaaPoista
  3. Kiitos molemmille ohjeista, pari muutakin tuli, eiköhän noista jotain kivaa löydetä.

    VastaaPoista